Vejnet

Øget velstand, øget befolkning og transport af personer og gods har øget presset på det overordnede trafiknet. Presset har betydet stor trængsel på indfalds- og ringvejene i myldretiden. For at sikre en trafikalt velfungerende by tilrettelægges den trafikale hovedstruktur med henblik på at understøtte en god og bæredygtig trafikbetjening i eksisterende by- og vækstområder.

På sigt er det cykelfremme, forbedring af den kollektive transport, samkørsel og kombination af forskellige transportformer, der har størst potentiale i forhold til at gøre transporten mere bæredygtig. Derudover bør omstillingen af transporten til el understøttes, ligesom der bør sikres optimal trafikafvikling med intelligent trafikstyring.

Kolding Kommunes plan for at sikre mere bæredygtig mobilitet i fremtiden fremgår af Mobilitetsplan 2023-2025.  Af kommunens hjemmeside fremgår yderligere oplysning om afledte tiltag og baggrund for mobilitetsplanen.

Vejstrukturen i kommunen består både af motorvej og motortrafikvej, bestyret af staten, og af kommunale veje opdelt i 3 klasser:

  • Gennemfartsveje
  • Fordelingsveje
  • Lokalveje

Det samlede vejhierarki beskriver dermed, hvordan vejnettet skal bruges. Gennemfartsvejenes rolle at forbinde de større byer med hinanden og forbinde byerne til motorvejsnettet. Fordelingsvejenes rolle er at forbinde mindre byer og byområder med hinanden. Kort over det samlede vejhierarki fremgår nedenfor.

Kolding Kommune har i dag trængselsproblemer på vejnettet, hvilket i særlig grad gælder på strækningerne:

  • Fynsvej på strækningen fra Sjællandsvej til Nordre Ringvej.
  • Vejlevej på strækningen fra Islandsvej til Låsbygade.
  • Vejlevej på trækningen mellem Ny Esbjergvej og Egtvedvej og gennem Bramdrupdam til E45.
  • Vejlevej fra Dons Landevej til Motorvejen.
  • Dons Landevej ud til Vejlevej.
  • Jens Holms Vej fra Fynsvej til Østerbrogade.
  • Vonsildvej fra Blåbærvej til Tankedalsvej.

Kommunen har i ”Mobilitetsplan 2023-2035” beskrevet mere detaljeret hvilke konkrete udfordringer, der knytter sig til fremkommeligheden på vejnettet, og hvilke tiltag, der kan bidrage til at løse de nuværende og kommende udfordringer på vejnettet.

Rute 25 mellem Kolding og Vamdrup

Kommunens forslag til staten om at opgradere Tankedalsvej til motortrafikvej på hele strækningen til Vamdrup og forlægning af strækningen ved Hjarup til Gl. Lunderskovvej fastholdes med henblik på aflastning af det øvrige trafikvejnet i den sydvestlige del af kommunen. Ved en fremtidig forlægning af vejen skal behov for nordlig udvidelse af asfalteret landingsbane ved Kolding Lufthavn med tilhørende sikkerhedszone iagttages, hvilket kan give nogle væsentlige driftsfordele. En forlænget landingsbane kan udvide mulighederne for hvilke typer af mindre flymaskiner, der vil kunne benytte Kolding Lufthavn og dermed aflaste f.eks. Billund Lufthavn.

Vejhierarki for det samlede overordnede vejnet i Kolding Kommune samt nye vejforbindelser.

Gå til toppen af siden