3.2.1 Retningslinje for skovrejsningsområder
Skovrejsningsområder er områder, hvor skovrejsning er ønsket.
I Vejle, Kolding, Billund og Fredericia Kommuner gælder særligt, at områder udpeget til skovrejsningsområder, skal beskyttes mod arealanvendelser og anlæg, der kan virke hindrende for skovtilplantning.
Skovrejsningsområder er vist på kortet herunder.
Tryk på "lag"-ikon i øverste højre hjørne for at se en signaturforklaring. Her kan du også slå andre af kommuneplanens temaer til og fra.
Redegørelse
Skovene er et vigtigt grønt kerneelement i den åbne, grønne storby, og i Trekantområdet lægges stor vægt på at fremme skovrejsning for at forbedre miljøet og livsbetingelserne for borgerne, dyrene og planterne. For at realisere målet i det Nationale Skovprogram, skal der i kommuneplanerne inddrages minimum 20 % af det ubebyggede areal på landsplan som skovrejsningsområder.
Der er udpeget områder til skovrejsning ud fra følgende fem hovedformål:
- Behov for grundvandsbeskyttelse og beskyttelse af særlige drikkevandsområder samt lokal beskyttelse af almene vandværkers prioriterede kildepladser.
- Fremme bynære, friluftsmæssige kvaliteter.
- Mulighed for at styrke og skabe vigtige økologiske grønne forbindelseslinjer.
- Mulighed for at understøtte vandplanernes målsætninger, hvor blandt andet skovrejsning i oplande til følsomme fjorde og søer vil kunne mindske udvaskning af næringsstoffer.
- Mulighed for at binde mere CO2.
For at fremme skovrejsningen mest muligt udpeger kommunerne i Trekantområdet også områder, hvor der er privat interesse i at rejse ny skov.
Udpegning af skovrejsningsområder forhindrer ikke, at området fortsat kan anvendes som hidtil, og der er heller ikke nogen pligt til at plante skov.
Retningslinjen understøtter FNs verdensmål om: Livet på land, Klimaindsats og Rent vand.
Revision af arealudpegninger for skovrejsningsområder er foretaget i sammenhæng med revision af arealudpegninger for områder hvor skovrejsning er uønsket. Link
Af revisionsbeslutningen i Planstrategi 2023 for Kolding Kommune fremgår, at kommunen ønsker at foretage en revision af kommuneplanens udpegning af skovrejsningsområder og områder, hvor skovrejsning er uønsket.
Kommuneplanens nuværende udpegninger bygger på registreringer, der ligger en del år tilbage. Der er over årene konstateret en række uhensigtsmæssigheder i udpegningerne i forhold til kommunens nuværende viden og aktuelle mål, hvilket er baggrunden for beslutningen om at udpegningerne revideres.
Skovrejsning tjener flere formål, herunder bynære rekreative muligheder, sikring af grundvand og drikkevandsforsyning, virkemiddel til at mindske udvaskning af næringsstoffer i følsomme fjorde og søer, samt til at binde CO2. Skove er desuden et væsentligt element for oplevelsen af landskabet, som bør placeres strategisk i forhold til landskabets karakter og en helhedsorienteret planlægning for de ovennævnte formål.
Kommunerne er gennem de nationale interesser i kommuneplanlægningen forpligtet til at udpege tilstrækkelige arealer, til at sikre fremdrift mod målene om at forøge landets skovarealer, som fastlagt i skovloven og det nationale skovprogram. Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at det samlede areal af skovrejsningsområder som udgangspunkt fastholdes eller forøges, og eventuelle reduktioner af skovrejsningsområder erstattes ved udpegning af nye områder.
Målsætningen i det nationale skovprogram er, at øge skovarealet til 20-25% af Danmarks samlede areal. I 2019 var der, ifølge klimahandleplanen, i Kolding kommune 7.773 ha skov, det vil sige at skovarealer udgjorde ca. 13% af kommunens areal.
Udpegning af skovrejsningsområder forhindrer ikke, at området fortsat kan anvendes som hidtil, og der er heller ikke nogen pligt til at plante skov. Muligheden for at søge tilskud til skovrejsning er på nuværende tidspunkt ikke afhængig af, hvorvidt arealerne er udpeget som skovrejsningsområder i kommuneplanen.
Forslaget til reviderede arealudpegninger forholder sig til de gældende retningslinjer for skovrejsningsområder i den fælles kommuneplan for Trekantområdet.
Ved udpegning af skovrejsningsområder er der således taget hensyn til følgende kriterier:
- Behov for grundvandsbeskyttelse og beskyttelse af særlige drikkevandsområder samt lokal beskyttelse af almene vandværkers bevaringsværdige kildepladser.
- Fremme bynære, friluftsmæssige kvaliteter.
- Mulighed for at styrke og skabe vigtige økologiske grønne forbindelseslinjer.
- Mulighed for at understøtte vandplanernes målsætninger, hvor blandt andet skovrejsning i oplande til følsomme fjorde og søer vil kunne mindske udvaskningen af næringsstoffer.
- Mulighed for at binde mere CO2.
Forslaget til reviderede arealudpegninger er udarbejdet i en tværfaglig arbejdsgruppe på baggrund af GIS-data inden for de ovennævnte hensyn. De relevante interesser og modhensyn er gennemgået, kvalificeret og afvejet mod hinanden og i forhold til den konkrete kontekst i forskellige lokalområder. Ved udpegningen af skovrejsningsområder er der særligt lagt vægt på at udpege arealer med sårbare grundvands- og drikkevandsinteresser.
Arealet af skovrejsningsområder forøges fra 3.251 ha til 4.274 ha.
Nedenstående kort viser ændringerne fra de gældende arealudpegninger i Kommuneplan 2021-2033 til de foreslåede arealudpegninger i Kommuneplan 2025-2036.