Til bebyggelse og rekreative anlæg skal der sikres attraktive muligheder for cykelparkering.
Ved opførelse af ny bebyggelse eller ændret anvendelse skal der etableres cykelparkering på egen grund eller som en del af fællesarealer enten på terræn, under terræn, i skure, under halvtage eller integreret i en større bygning og lignende.
Cykelparkeringspladser skal som hovedregel udlægges i henhold til cykelparkeringsnorm, som fremgår af nedenstående tabel. For andre anvendelser fastlægges nødvendigt antal cykelparkeringspladser efter vurdering af det konkrete projekt, beliggenhed og forventet antal brugere.
I forbindelse med lokalplanlægning skal parkeringsbehovet vurderes konkret, f.eks. skal behovet for kunde- og gæsteparkering, omfanget af overdækning og pladsernes størrelse vurderes konkret i forhold til forventet anvendelse, placering og målgruppe. Efter en konkret vurdering kan parkeringsnormen reduceres, f.eks. ved mindre butikker ved gågader og hvor der er kort afstand til offentlige cykelparkeringspladser.
Anvendelse |
Parkeringspladser - cykel |
Etageboliger uden for Koldings bymidte (plandistrikt 00) |
2 pladser pr. 100 m2 etageareal |
Etageboliger i Koldings bymidte (plandistrikt 00) |
2,5 pladser pr. 100 m2 etageareal |
Ungdomsboliger |
2,2 pladser pr. 100 m2 etageareal |
Ældreboliger |
1 plads pr. 100 m2 etageareal |
Butikker |
1,5 pladser pr. 100 m2 etageareal |
Liberale erhverv, serviceerhverv, fitnesscentre |
2 pladser pr. 100 m2 etageareal |
Kontorerhverv |
1,3 pladser pr. 100 m2 etageareal |
Industri og andet erhverv |
0,5 plads pr. 100 m2 etageareal |
Vuggestuer og børnehaver |
0,3 plads pr. normeret antal pladser |
Skoler og uddannelsesinstitutioner |
0,75 plads pr. forventet elev/studerende |
Rekreative områder |
1 – 4 pladser pr. 10 forventede gæster |
Mindst 5% af de påkrævede pladser skal udformes, så de er egnede til pladskrævende cykler som ladcykler, handicapcykler og andre specialcykler, f.eks. med anhængere. Cykelparkeringspladser skal placeres i nærheden af indgange til bygningerne og på den side af indgangene, hvor cyklister forventes at ankomme, så der sikres et naturlig flow. Mindst halvdelen af de påkrævede cykelparkeringspladser skal etableres overdækket, dog kun 10% for rekreative områder. |
Ved opførelse af ny bebyggelse eller nyindretning skal der etableres bilparkering på egen grund eller som en del af fællesarealer enten på terræn, under terræn eller i konstruktion som f.eks. parkeringshus.
Parkeringspladser skal udlægges i henhold til parkeringsnorm, som fremgår af nedenstående tabel. Parkeringsbehovet skal vurderes konkret i forbindelse med lokalplanlægning, f.eks. skal behovet for kunde- og gæsteparkering vurderes konkret i forhold til anvendelse og placering.
Ved udformningen af parkeringspladser skal et passende antal parkeringspladser udformes, så de kan anvendes af personer med handicap. Kravet om handicapparkering omfatter ikke fritliggende enfamiliehuse og sommerhuse i sommerhusområder.
Anvendelse |
Parkeringspladser - bil |
Enfamiliehuse, dobbelt-, række-, kæde-, gruppehuse og lignende |
2 pladser pr. bolig Ved fælles parkering (ingen reservation): |
Etageboliger uden for Koldings bymidte (plandistrikt 00) |
1,5 pladser pr. bolig Ved fælles parkering (ingen reservation): |
Etageboliger i Koldings bymidte (plandistrikt 00) |
1 plads pr. bolig |
Ungdomsboliger og ældreboliger |
1 plads pr. 3 boliger |
Værelsesudlejning |
1 plads pr. 50 m2 etageareal |
Butikker - dagligvarer |
4 pladser pr. 100 m2 etageareal |
Butikker - udvalgsvarer |
1 plads pr. 50 m2 etageareal |
Industri |
1 plads pr. 100 m2 etageareal |
Andet erhverv |
1 plads pr. 50 m2 etageareal |
Udgangspunktet for fastlæggelse af passende antal handicapparkeringspladser fremgår af nedenstående tabel.
Parkeringsanlæggets størrelse (antal p-pladser i alt) |
Handicappladser til almindelig bil |
Handicappladser til kassevogn (4,5 x 9,0 meter) |
1 - 9 |
0 |
1 |
10 – 25 |
1 |
1 |
26 – 50 |
1 |
2 |
51 – 75 |
2 |
2 |
76 – 100 |
2 |
3 |
101 – 150 |
3 |
3 |
151 – 200 |
3 |
4 |
201 - 500 |
4 |
4 |
501 - 1000 |
4 |
5 |
De ovennævnte handicapparkeringspladser medregnes i de påkrævede antal parkeringspladser og skal placeres i nærheden af indgange til bygningerne.