Mål
- Kolding Bymidte og Kolding Storcenter skal i gensidig synergi styrke og videreføre Kolding som et handelsmæssigt kraftcenter i regionen.
- Kolding bymidte skal styrkes som et attraktivt handelscenter med et varieret butiksudbud i samspil med serviceerhverv, byliv, aktiviteter og gode opholdsområder.
- Detailhandlen i kommunen skal sikres gode rammer og udbygningsmuligheder, der giver butikkerne den fornødne fælles tiltrækningskraft.
- Der skal sikres en god forsyning af dagligvarebutikker i de enkelte bydele og landsbyer.
Detailhandelsplanlægningen er omfattet af helt særlige spilleregler i planloven. Arealudlæg til butiksformål skal ske med baggrund i planlovens bestemmelser for afgrænsning og arealrammer i aflastningsområder, bymidter, bydelscentre og lokalcentre. Herudover kan der etableres butikker til særlig pladskrævende varegrupper i afgrænsede områder uden for centerområderne samt mindre butikker til salg af egne produkter i tilknytning til en virksomheds produktionslokaler.
Kommuneplan 2025-2036 indeholder således en række centre, som tilsammen danner grundlag for den fremtidige udbygning af butikker og service i Kolding Kommune. Alle områderne er fysisk afgrænsede, og for hvert område er der fastsat arealrammer for det tilladte bruttoetageareal til detailhandelsformål.
Detailhandlen i Kolding Kommune omsætter årligt for mere end 5 mia. kr. Detailhandlen betyder ikke bare omsætning og arbejdspladser i kommunen men medvirker også til attraktive bymiljøer i samspil med service, aktiviteter og oplevelser.
Med Kolding som hovedby er tyngden i detailhandelen lagt i Kolding bymidte og aflastningscenteret ved Kolding Storcenter. Disse to centre udgør det naturlige hovedcenter for detailhandlen i kommunen. Herudover har bymidterne i centerbyerne Christiansfeld, Lunderskov og Vamdrup sammen med en række bydelscentre og lokalcentre en vigtig rolle i forhold til at sikre et varieret butiksudbud til den lokale forsyning. I de mindre lokalbyer og landsbyer er der mulighed for at etablere enkeltstående butikker.
Detailhandelsstrukturen suppleres med afgrænsede områder til butikker, der forhandler særlig pladskrævende varegrupper. Disse områder er placeret i kommunens erhvervsområder. Der er tale om butikker som vanskeligt kan indpasses i de udlagte centerområder set i forhold trafikale hensyn og i forhold til butikkernes bygningsvolumen.
Detailhandelsstrukturen understøtter bymønsteret i forhold til hovedbyen Kolding samt de 3 store centerbyer, Vamdrup, Christiansfeld og Lunderskov. I lokalbyer, landsbyer og sommerhusområder er der mulighed for etablering af enkeltstående butikker til et områdes lokale forsyning.
Detailhandelsstrukturen omfatter følgende centerområder:
- 2 hovedcentre - (aflastningsområder i Kolding Nord og Kolding bymidte).
- 3 bymidtecentre i centerbyerne (Christiansfeld, Lunderskov og Vamdrup).
- 6 bydelscenter - (Palme Allé, Lærkevej, Domhusgade, Sdr. Ringvej, Gefionvej og Centervej).
- 19 lokalcentre - (Skovparken, Knud Hansens Vej, Jovavej, Enevold Sørensens Vej, Vonsildvej, Padholm, Lyshøj Allé, Nr. Bjert, Peterbjerggård, Vester Nebel, Vejlevej Nord, Vejlevej syd, Hylkedalvej, Tvedvej, Agtrupvej, Lindgård, Kongsbjerg, Rolles Møllevej og Lindegade.)
- Erhvervsområder til særlig pladskrævende varegrupper ved Vejlevej, Fynsvej, Vonsildvej og Gejlhavegård i Kolding, ved Kongsbjerg i Lunderskov, ved Koldingvej i Vamdrup og ved Allersvej i Christiansfeld.
Samspillet mellem butikker, servicefunktioner, bymiljø og oplevelser er vigtigt for at kunne opretholde et hensigtsmæssigt butiksudbud i byerne. Et langt stykke hen ad vejen kan kommunen selv gennem planlægningen styre detailhandelsudviklingen. Men udviklingen er i høj grad også styret af markedskræfter og forbrugertrends.
De eksisterende bymidter ønskes styrket som levende og varierede handelscentre, og planlægningen skal være med til fremme et varieret butiksudbud i både Kolding og centerbyerne. Formålet med detailhandelsplanlægningen er at give mulighed for en fortsat udvikling af handelslivet i kommunens byer. Desuden skal den sikre, at arealer til butiksformål udlægges, hvor der er god tilgængelighed for alle trafiktyper, herunder især den gående, cyklende og kollektive trafik. Samtidig skal det tilstræbes at transportafstandene i forbindelse med indkøb er begrænsede.
Se nærmere om kommuneplanens detailhandelsbestemmelser under de konkrete retningslinjer med tilhørende udpegning af detailhandelscentre.
I planlægningen sondres mellem forskellige butikstyper:
- Dagligvarer
- Udvalgsvarer
- Butikker til særlig pladskrævende varegrupper
Dagligvarebutikker er butikker, der hovedsageligt forhandler varer, der indgår i den daglige husholdning eksempelvis bagerforretninger, døgnkiosker, supermarkeder, slagterforretninger, tobaks- og vinforretninger og apoteker.
Udvalgsvarebutikker er butikker, der hovedsageligt forhandler varer, som forbruges over længere tid eksempelvis tøjforretninger, hårde hvidevarer, køkkener, tæpper, babyudstyrs- og barnevognsforretninger, elektronik- og computerforretninger, cykelforretninger, bog- og papirhandler og sportsforretninger.
Særlig pladskrævende varer dækker over butikker og forretninger der alene forhandler særlig pladskrævende varer eller varer, som frembyder særlige sikkerhedsmæssige forhold, som f.eks. motorkøretøjer, lystbåde, campingvogne, trailere, planter, havebrugsvarer, tømmer, byggematerialer, grus, sten- og betonvarer, møbler, samt ammunition og eksplosiver. Jf. Planloven §5n, stk. 1, nr. 3.
Intentionen med planlovens detailhandelsbestemmelser er at understøtte en fortsat udvikling af detailhandlen i bymidterne, i bydelscentre og lokale centre. Målet er at skabe og udvikle levende og varierede byområder og samtidig fremme en bæredygtig detailhandelsstruktur.
Følgende regler har betydning for detailhandelsplanlægning:
- Udviklingen skal primært ske i bymidten, hvis afgrænsning til butiksformål kun kan udvides hvis det er begrundet og der er redegjort med afsæt i en detailhandelsanalyse eller tilsvarende.
- Eksisterende aflastningsområder kan udvides og nye kan planlægges, såfremt der er udarbejdet en særlig redegørelse, der blandt andet belyser kundeunderlag, samt påvirkning af markedet og øvrig detailhandel i kundeopland.
- I bymidter og bydelscentre fastlægger loven den maksimale butiksstørrelse for dagligvarer til 5.000 m2. For udvalgsvarer er der ingen øvre grænse for butiksstørrelse.
- Uden for bymidter og bydelscentre kan der udlægges arealer til butiksformål i et lokalcenter, som alene betjener en begrænset del af en by eller en bydel, en landsby, et sommerhusområde eller lignende.
- I lokalcentre fastlægger loven den maksimale butiksstørrelse for dagligvarer til 1.200 m2 (total inklusiv lager, personalefaciliter mv.). For udvalgsvarer er der ingen øvre grænse for butiksstørrelse, dog kan det ikke overstige 3.000 m2, som er grænsen for det maksimale bruttoetageareal til butiksformål i et lokalcenter.
- Uden for bymidter og bydelscentre kan der placeres butikker til særlig pladskrævende varegrupper i særligt afgrænsede områder.
- Uden for bymidter og bydelscentre kan der placeres enkeltstående butikker, der alene tjener til lokalområdets forsyning. Loven fastlægger den maksimale butiksstørrelse for dagligvarer til 1.200 m2 (total inklusiv personalefaciliter mv.).
Detailhandelsrapporter
Kolding Kommunes detailhandelsplanlægning baserer sig på en række analyser:
Detailhandelsredegørelse 2018 - udvidelse af aflastningsområder
Detailhandelsanalyse 2015 - Kolding Kommune
Detailhandelsanalyse 2015 - Servicefunktioner i Kolding bymidte